Магазин

04. 03. 2014. Боје семафора за лакше препознавање исправности хране

Почетком октобра 2012.godine у Србији је на снагу ступио Правилник о декларисању, означавању и рекламирању хране који је алармирао потрошачке организације.


Нови правилник о декларисању, означавању и рекламирању хране донео је правила која могу довести до обмане потрошача . Почетком октобра , наиме, на снагу је ступио овај правилник којим је, измедју осталог, укинута обавеза да слика воћа стоји искључиво на паковањима воћних сокова. Тиме је производјачима практично омогућено да чак и на паковањима освежавајућих безалкохолних пића и воцних напитака у којима је проценат воћа врло низак истакну слику воћа.  Зато је важно, упозоравају потрошачке организације, да се пажљивије читају декларације на производима како би се купци на време информисали.


Информисање потрошача када је реч о декларисању производа честа је тема и у земљама Европске уније.
Иако није законом регулисано у Европској Унији се као добра пракса користи правилно етикекирање хране и коришћење семафора приликом обележавања хранљивих намерница.


Ово правило је у ЕУ прихваћено јер је информација која се даје потрошачу јасна и лака за разумевање.
После дуже дискусије, јуна 2013. године, организације потрошача у Великој Британији су се  избориле и законом да сваки произвођач поседује правилно етикетирање прехрамбених производа у циљу пружања информација потрошачима.
 

 

 

- црвена боја  означава да намирнице садрже високе вредности материја које могу бити ризик за здравље ( на пример, транс масне киселине). Препорука је да се ови производи конзумирају ПОВРЕМЕНО, јер у мањој количини нису штетни;
 

- жута боја  означава да се неке хранљиве материје (на пример: додати шећери, холестерол) налазе у прехрамбеном производу у количинама које су изнад препоручених вредности те такве намрнице треба конзумирати штедљиво– Препорука је да се могу конзумирати, али не у прекомерној количини;
 

 

- зелена боја означава да се одређени састојци хране налазе у прехрамбеним производима у препорученој количини или да неки састојици ризични за здравље нису присутни у намирници– Препоручују се у неограниченим количинама.

 

 

Нездрава исхрана је главни фактор гојазности, семафор налепнице дају јасан водич о нивоу масти, засићених масти, шећера и соли у производима који су високо присутни, као готова јела”, објаснио је Раyмонд О' Роурке, адвокат у области заштите потрошача и безбедности хране из Ирске .

 

Веома је битно за потрошаче да знају колико шећера, соли или масних материја уносе дневно, овај такозвани семафор им то визуелно на први поглед и омогућава.

 

Оно што је актуелно  у свету и Републици Србији, јесу водеће болести настале услед неправилне и преобилне исхране те би потрошаче требало информисати како да бирају намирнице у односу на енергетску вредност, нутритивни састав и здравствену безбедност хране”, рекла нам је проф. Новаковић.

 

“Правилна исхрана омогућава постизање и одржавање доброг здравља”, наглашава проф.др. Будимка Новаковић.


У Србији овај практичан семафор још увек није послао свакодневна пракса, произвођачи га се не придржавају јер нису законом обавезани. Из овог разлога се препоручује потрошачима да траже више информација које се налазе на налепницама производа.

 

Autor: Milica Živković

« назад