Магазин

04. 03. 2014. Десет закона-иста заштита

 ИНТЕРВЈУ: СИБИЛА ГРАЦИК, ПРАВНИ ЕКСПЕРТ ПРОЈЕКТА”ЈАЧАЊЕ ЗАШТИТЕ ПОТРОШАЧА У СРБИЈИ”



У Пољској постоје посебне одредбе о сваком сегменту заштите потрошача и интегрисани су у више закона, а у Србији само један пропис због чега је лакше радити
 


Проблеми потрошача у Пољској су јако слични онима који се срећу на тржишту Србије. Тржиште се мења, али и компаније се сналазе врло успешно, па се често догадја да су оне у неким случајевима “брже од закона”. Проблема има највише у трговини, у случају обуће, али и хране, на пример, чијим квалитетом купци нису задовољни, без обзира да ли је реч о намирницама које су купљене у трговини или ресторану, каже Сибила Грацик, адвокат из Пољске и правни експерт ИПА пројекта “Јачање заштите потрошача у Србији”, која је искуства из своје земље поделила са адвокатима у потрошачким организацијама у Србији и потврдила да су нам потрошачки проблеми углавном слични..

Видите ли разлике у прописима који ову област регулишу у Србији и Пољској. Можете ли их упоредити?

Јако је велика разлика између њих, јер ви овде у Србији имате један закон који обухвара све аспекте заштите потрошача, али у Пољској је то мало другачије. Тамо постоје посебне одредбе о сваком сегмету заштите потрошача и они су интегрисани у различите законе. Ми имамо више од десет закона у којима се налази по нека одредба о заштити потрошача. То је велика разлика. У суштини, закон у Пољској је јако добар, али сматрам да је адвокатима лакше радити са законом у Србији, јер се све налази у једном закону и тиме га је лакше анализирати.

 Колико дуго је у вашој земљи заштита потрошача регулисана Законом?

Почетком деведесетих је дошао и први акт о заштити потрошача, тако да ми у Пољској имамо већ добрих 20 година заштиту потрошача. Ти акти или начела у законима се још увек мењају, она начела која данас имамо су наравно у складу са ЕУ.

На ком је нивоу заштита потрошача с обзиром да имате вец дведеценије искуства?

Имамо добар систем. Потрошачи су добро заштићени јер имамо добре прописе на папиру, институције, администрације и организације за заштиту потрошача и 368 потрошачких омбудсмана (у свакој општини по један) и они сви заједно помажу да се закон спроводи. Њихова улога је да саветује потрошаче, уколико је потробно да представљају потрошаче пред судом и то је све бесплатно за потрошача.  У суштини  све добро функционише.

Какво је искуство са потрошачким организацијама. Колико их има и како функционишу?

Имамо пуно малих организација за заштиту потрошача, али и две велике–Федерацију потрошача и Асоцијацију потрошача  Пољске. Мање организације раде консултације са потрошачима и  дају им савете. Федерација потрошача, с обзиром да се тренутно финансира, по пројекту, из буџета, затупа бесплатно потрошаче пред судом, а ми (Асоцијација за потрошаче из Пољске) тренутно радимо пројекат који финансира држава. На овом пројекту дајемо бесплатне правне савете потрошачима из целе земље, а и сире, искључиво путем е-маила.
 

Може ли се рећи да је свест потрошача на задовољавајућем нивоу, да ли потрошачи разумеју своја права?

Потрошачи су данас свакако свеснији својих права него раније,  јер постављају много питања и знају где могу наћи одговоре на своја питања, познају систем. Тако, на пример, после годишњих одмора почињу да нам пристижу питања која су јако уско повезана са правима путника. Тако знамо да су свесни права и да желе да се заштите.


Да ли је код вас заживео систем колективне тужбе ?

 

Ми нисмо добар пример, јер је само један случај и то проблем са кредитним уговорима Пољске банке успео да оде на суд и тај процес још траје. Али зато јако радо радимо заштити колективних интереса потрошача и тај систем функционише савршено.


Који пројекат тренутно радите ?


Пројекат који тренутно радимо је финансиран из буџета државе. Ми дајемо бесплатне савете свим потрошачима путем е-маил-а . Овај систем јако добро функционише,  јер тим адвокаа који раде на овом пројекту дају чак 3000 правних савета на месечном нивоу. Потрошачи добијају одговор у року од два дана, осим уколико имамо компликованији случај онда треба мало више времена, али никад се одговор не чека дуже од пет дана. Овај метод се показао веома ефективан јер је у писаној форми. Потрошач не мора нигде да иде, нити чека нешто, довољно је да објасни речима што детаљније свој случај наког чега га ми саветујемо шта даље  да ради, а може да размисли шта га интересује И јасно дефинише питања.



Делује као врло ефикасан систем?


Да, то је и једноставнији начин за прикупљање свих докумената који су му потребни, јер га ми усмеравамо шта и како да ради. Ово се показало као веома лак  и једноставан и ефикасан систем, у чији прилог говоре и резултати. Иначе, све функционише тако што имамо одговарајући компјутерски програм, више адвоката и супервизора који надгледа рад. И потрошачи могу да се жале на све могуће теме, чак И из других земаља.
 

« назад