Вести

Крагујевчани добили Саветовалиште за потрошаче

У Крагујевцу је недавно уз подршку града Крагујевца отворено прво Саветовалиште за потрошаче где грађани могу да добију бесплатан савет и правну помоћ у случају да су њихова права као потрошача на било који начин угрожена. Ово је прво саветовалиште ове врсте које финансира локална самоуправа, а друго које је отворила Национална организација потрошача Србије, јер један овакав центар већ постоји у Новом Саду.

 

Зоран Николић, председник Управног одбора Организације потрошача Крагујевца објаснио је да се отварање Саветовалишта једноставно наметнуло као потреба да грађани Крагујевца и околине добију поуздан извор информација, савет и правну помоћ.


"Као један од највећих градова Србије (са више од 200.000 становника) овај град је једноставно морао поставити озбиљне стандарде у домену заштите потрошача. Подсећам да је ове године и значајан јубилеј, а то је 10 година од првих организованих активности Организације потрошача Крагујевца. Нема сумње да су грађани потпуно заслужили овај ниво заштите, посебно што је развој активне заштите потрошача на глобалном нивоу значајно допринео расту информисаности потрошача и свим другим активностима којима се непосредно потрошачу отвара могућност да упозна и заштити своја права", рекао је Николић.


Тијери Бургоањи, вођа пројекта "Јачање заштите потрошача у Србији" који финансира Европска Унија, је приликом отварања Саветовалишта рекао да је проблем потрошача у Србији  то што када открију проблем не знају где треба да оду, јер су донедавно имали тржишну инспекцију, а сада потрошачке организације.


"Медјутим јавља се проблем који не могу да реше сами,на пример, због чега мора да се иде на медијацију или на суд, па је једно од решења отварање оваквих центара у којима се може добити права информација или правна помоћ", нагласио је Бургоањи и додао да би овакви центри требало да постоје у сваком граду.


И у Министарству трговине подржавају овакви иницијатву , а према речима државног секретара Драгована Милићевића, Нацрт закона о заштити потрошача предвиђа побољшање у смислу решавање спорова. Он је објаснио да су права потрошача битно другачија него што су била, у смислу да сада неисправан производ потрошач може да врати или да захтева повраћај новца, на пример.


У Организацији за заштиту потрошача Крагујевца кажу да су се и до сада трудили да одговоре на све захтеве потрошача, али да ће отварање ове канцеларије значајно побољшати резултате. На питање које су најчешће замерке потрошача и у којим се случајевима најчешће крше њихова права Зоран Николић објашњава да не постоје одступања од просека на нивоу Републике.


"Убедљиво највећи број приговора потрошача односи се на обућу, техничке уређаје, телекомуникационе услуге, услуге од општег економског интереса. Основни проблем који, изгледа, трговци у нашој земљи не желе да разумеју настаје услед законског права потрошача да се сматра оправданим сваки приговор који настане у првих 6 месеци од дана куповине. Другим речима, све на шта потрошач није утицао (физичко оштећење) сматра се несаобразношћу и потрошач има законско право на замену. Ово се посебно односи на трговце обућом који чак користе услуге акредитованих лабораторија са стандардима испитивања који немају апсолутно никакве везе са квалитетом обуће, спортске пре свега", каже Николић и напомиње да је само неколико дана после отварања саветовалишта стигло већ тридесетак приговора што само потврдјује чињеницу да је оно недостајало.


"Наше активности биће усмерене као превентивном деловању јер је опште познато да је информисан и одговоран потрошач од користи и себи у друштву у целини. Учинићемо своје активности доступним сваком потрошачу у Крагујевцу, али и околини - планиране медијске кампање имају за циљ управо приближавање Саветовалишта свим онима који имају потребе за нашим услугама које су, наравно, бесплатне. Са друге стране кориговаћемо све евентуалне неправилности код јавних и јавно-комуналних предузећа јер је такав начин далеко ефикаснији од било ког спора који може настати као последица лоше примене закона или намере да се потрошач оштети", објашњава Николић.

 

Горан Паповић, председник Националне организације потрошача са својим тимом каже да снажно подржавају коначно укључење локалне самоуправе у рад организације за заштиту потрошача.



"Сматрамо да је ово тек први корак у нашим вишегодишњим настојањима да се локална самоуправа и активно, а не само декларативно укључи у политику заштите потрошача на локалном нивоу.
Надамо се да ће ово бити подстрек да се и остале локалне укључе и помогну у оваквим подухватима"
, наглашава Паповић.

 

Koнтакти Саветовалишта:

ТЦ "Простор", Кралја Александра I Карађорђевића 50

Крагујевац

Tel: (034) 20 20 20

www.opk.rs; info@opk.rs




 

« назад